Rekonstrukce hotelu Avion v Brně

Hotel Avion je vrcholným dílem meziválečné architektury nejen v rámci brněnského funkcionalismu. Svým významem patří ke špičkovým příkladům evropské architektury 20. let 20. století. Původně hotel Kostelecký byl realizován v letech 1927 - 1928. Ve své době představoval prototyp moderního velkoměstského hotelu. Díky promyšlené konstrukci a neobvyklému využití prostoru se stal inspirací pro stavby podobného typu – např. hotel Juliš v Praze od Pavla Janáka z roku 1933.

Objekt byl postaven jako řadová stavba na místě klasicistního domu s malým vnitřním nádvořím. Na extrémně úzké parcele šířky 8,5 m při ulici Česká a 7,5 m v závěru parcely dlouhé 34 m, vzniklo úsporné řešení dispozice a vnitřního prostoru. Železobetonový skelet hotelu umožnil nevšední prostorové efekty v interiérech. Podle návrhu architekta Bohuslava Fuchse byl postaven osmipatrový hotel, který autor pojednal objevným, důmyslným, architektonicky novátorským a působivým způsobem, který stavbě zajistil nadčasový význam. Hotel Avion byl po třiceti letech své existence prohlášen za kulturní památku, jako jeden z prvních objektů moderní architektury. Ani památková ochrana v průběhu následujících let však nezabránila necitlivým a nevhodným zásahům, které devalvovaly původní stav. Mnohé úpravy byly realizovány již v 60. letech 20. století i s vědomím autora.

Nad centrálním vchodem do kavárny, který je lemovaný zaoblenými výkladci restaurace a recepce hotelu, je umístěno logo hotelu Avion od malíře a grafika Emanuela Hrbka. Kavárna se nacházela v prvním a druhém patře a na fasádě je vyznačena horizontálním dvoupatrovým arkýřem. Uliční fasáda hotelu je odlehčena, arkýř je v plné šíři prosklený výsuvnými kovovými okny v kombinaci s bílým opaxitovým obkladem. V hotelových patrech jsou průběžná kovová okna a světlý keramický obklad rozměrů 100/100 mm se strukturovaným povrchem, který je značně poškozen nečistotami. Prostor kaváren je propojen zaoblenou hmotou schodiště, je členěn galeriemi a různými úrovněmi podlah i stropů. Toto vertikální prolínání prostoru je hlavní myšlenkou stavby hotelu postaveného na úzké parcele. Prostorovou různorodost dotvářely i zrcadlové stěny a světlo proudící velkými okny a světlíky ze skleněných tvárnic. Ve vyšších patrech, která směrem do ulice ustupují, aby nenarušila výšku uliční fronty, se nacházely hotelové pokoje přístupné ze samostatného schodiště z recepce a zcela nahoře byl umístěn byt majitele hotelu s terasou. Hotel, kavárna a restaurace tvořily sice tři samostatně přístupné jednotky, jejich provozní zázemí bylo však propojeno.

Rekonstrukce hotelu Avion je realizována na základě projektové dokumentace, kterou zpracoval ateliér AI – DESIGN, s. r. o., Ing. arch. Eva Jiřičná, Ing. arch Petr Vágner. Investorem jsou Stanislav a Františka Berouskovi.

Stavební úpravy jsou realizovány tak, aby se dosáhlo odstranění nežádoucích stavebních úprav provedených v průběhu let. Zároveň má hotelový a restaurační provoz splňovat současné požadavky na služby, vybavení a současný design. Rekonstrukce hotelu Avion nemá být chápána jako vytvoření „oživlého muzea“ z doby svého vzniku, ale jako interpretace funkcionalistických myšlenek a tehdejší atmosféry hotelu vytvořené především dispozičním řešením a celkovým vzhledem interiéru a exteriéru. Nově mají být vloženy konstrukce pro navýšení hotelové kapacity, některé zásahy mohou vyznít problematicky.

Podaří se přesvědčit odbornou i laickou veřejnost o správnosti realizovaných postupů? Dokáže odborná i laická veřejnost tyto změny přijmout? Podaří se navrátit jedinečnost někdejšího restauračního a kavárenského prostoru při respektování soudobých požadavků na provoz? Odpověď na tyto otázky může poskytnout až časový odstup.