Ústečtí památkáři představili alabastrové reliéfy kostela sv. Floriána v Krásném Březně na konferenci v Paříži

Alabastr jako materiál pro středověké a renesanční sochařství, Paříž, muzeum Louvre/Muzeum dekorativního umění, 18.–20. ledna 2022

8. výroční konference ARDS zaměřená na alabastr jako materiál pro evropské sochařství od 14. do 17. století.

ARDS je platforma, jejímž cílem je vytvářet a propagovat znalosti o západoevropském středověkém a renesančním sochařství a zvýšit tak zájem odborné i laické veřejnosti o tento segment dějin umění.

V posledních několika desetiletích bylo v tomto oboru provedeno mnoho výzkumů v řadě evropských zemí, a to jak na univerzitách, tak v laboratořích, zejména u příležitosti restaurování uměleckých děl v muzeích a historických památkách. Nové analytické metody zlepšily znalosti o původu alabastru a o lomech využívaných k jeho těžbě, byly odhaleny zásobovací a obchodní okruhy, které se nacházely často ve velkých vzdálenostech, restaurování umožnilo upřesnit způsoby použití tohoto materiálu. Výsledky byly prezentovány na řadě konferencí a v odborných publikacích.

Souhrn těchto poznatků bude představen široké veřejnosti na společně mezinárodní výstavě, kterou uspořádají Muzeum Lovaň v Belgii a Muzeum Louvre v Paříži na podzim roku 2022. Tato výstava ukáže, jak a proč se alabastr používal v sochařství v západní Evropě v období pozdního středověku, renesance a baroka. Budou zde prezentována vysoce kvalitní sochařská díla ze sbírek Louvru a také z mnoha veřejných a soukromých sbírek.

Na pařížské konferenci, kterou sdružení ARDS pořádalo, se setkali specialisté na alabastr z mnoha významných institucí světa, ať už šlo o geology, restaurátory, historiky nebo historiky umění. Alabastrový oltář a kazatelna z kostela sv. Floriána, o nichž přijeli referovat ředitel NPÚ ÚOP v Ústí nad Labem PhDr. Petr Hrubý a kolega památkář Mgr. Antonín Kadlec, Ph.D., se dostali do opravdu skvělé společnosti, ostatně posuďte sami:

Sekce 1 – „Zpět do lomů“: výzkum původu alabastru
Sophie Jugie, muzeum Louvre v Pařížiu; Wolfram Kloppmann, Úřad geologického a důlního výzkumu v Orleans; Lise Leroux, Laboratoř výzkumu historických památek ve francouzském Champs-sur-Marne:
Alabastr z Jury v 15. a 16. století: z archivů do lomů, z lomů k uměleckému dílu
Magali Briat-Philippe, klášter Brou ve francouzském Bourg-en-Bresse; Lise Leroux, Laboratoř výzkumu historických památek ve francouzském Champs-sur-Marne:
Alabastr ze Saint-Lothain v královském klášteře Brou v Bourg-en-Bresse, jeho využití a vliv
Dr. Carmen Morte Garcia, dr. José Gisbert Aguilar, dr. Alicia Muñoz, Univerzita v Zaragoze:
Alabastr, materiál kulturního dědictví Aragonie: identifikace lomu, ze kterého pocházejí díla muzea v Zaragoze
Lorenzo Appolonia, Dozor nad činností a kulturním majetkem údolí Aosta v Itálii; Philippe Bromblet, Mezioborové centrum pro ochranu přírody a restaurování památek v Marseille; Wolfram Kloppmann, Úřad geologického a důlního výzkumu v Orleans; Lise Leroux, Laboratoř výzkumu historických památek ve francouzském Champs-sur-Marne:
Alabastr v sochařství a architektonickém sochařství katedrály v Aostě ve 14. a 15. století: potvrzený místní původ?
Dr. Fabiana Susini, Univerzita v Pise; dr. Eleonora Romanò, Vyšší škola pro lingvistické mediátory v Pise:
„Renesance“ alabastru z Volterry v církevní a světské řemeslné dovednosti šestnáctého století
Sekce 2 – „Opatrné zacházení“: interdisciplinární konzervace a studium alabastru
Judy De Roy, Sochařský ateliér Královského institutu kulturního dědictví v Bruselu:
Alabastrová socha očima konzervátora-restaurátora – Získání materiálně technických znalostí o alabastrových plastikách v regionu Nizozemí z konzervátorských zpráv za posledních 70 let
Sonia Tortajada, Museo del Prado v Madridu:
Konzervátorské postřehy ve studii alabastrových plastik muzea Prado 
Lucretia Kargère, Metropolitní muzeum v New Yorku:
Průzkum predely z 15. století v klášteře v Zaragoze
Matthieu Fantoni, Krajská památková péče Burgundsko Franche-Comte v Dijonu:
Restaurování piety Conrada Meita v katedrále v Besançon – interdisciplinární přístup k renesančnímu alabastrovému dílu
Drs. Petr Hrubý, drs. Antonín Kadlec, NPÚ ÚOP v Ústí nad Labem, FF UJEP:
Alabastrový oltář a kazatelna v kostele sv. Floriána v Krásném Březně, okres Ústí nad Labem, Česká republika
Christina Spaarshuh, Norský institut pro výzkum kulturního dědictví v Oslu:
Anglické alabastrové reliéfy v kostele Lade Kirke v Norsku
Sekce 3 – „Od moci k prachu“: význam alabastru
Prof. dr. Aleksandra Lipińska, Ústav dějin umění Mnichovské univerzity:
Rétorika alabastru
Jessie Park, Nina a Lee Griggsovi, Yale University Art Gallery v New Haven:
Mezi loajalitou a nepřátelstvím – Alabastrové funerální památky a materiální artikulace moci v habsburské Evropě
Rebekkah C. Hart, Kalifornská universita v Riverside:
Prášky a náplasti: Alabastr a léčebné využití středověké církevní plastiky
Sekce 4 – „Srdečné pozdravy z Nottinghamu“: anglický alabastr v kontextu
dr. Jessica Barker, muzeum The Courtauld v Londýně:
Péče o mrtvé – Alabastrové funerální památky a otázka materiální perzistence
Lloyd de Beer, The British Museum v Londýně:
Alabastr, průmysl a problém anglickosti
Zuleika Murat, Universita v Padově:
Výskyt anglického alabastru jako materiálu pro sochy světců v pozdně středověkých farních kostelech

 

Odkaz: https://www.facebook.com/medievalsculpture

 

 

Fotografie ke stažení