Restaurátorské práce na nové prohlídkové trase státního zámku Stekník

V červenci byla veřejnosti zpřístupněna další trasa v severozápadním křídle státního zámku Stekník, která umožní shlédnout dosud nepřístupné prostory jeho interiéru, jimž vévodí oválný centrální sál s restaurovanou malířskou výzdobou.

Že interiér zámku ukrývá zajímavé rokokové malby, bylo z namátkových sondážních průzkumů známo již více než dvě desetiletí. Dalo se tedy předpokládat, že právě tyto malby mohou po odkrytí a restaurování přispět v budoucnu k přitažlivosti tohoto donedávna opomíjeného objektu, a navíc tvořit závěr pomyslného řetězce pozdně barokních a rokokových objektů s malířsky pojednanými interiéry při blízkém toku řeky Ohře, které dále představují skvostné interiéry kostelů v Novém Sedle a Libočanech, část interiérů libočanského zámku a kaple sv. Jana Nepomuckého při děkanském kostele v Žatci.

V průběhu roku 2018 proběhlo celkové restaurování malířské výzdoby oválného hlavního sálu prvního patra zámku a pod ním se nacházející sally terreny. Rokokové nástěnné malby hlavního sálu vyhotovené technikou fresco–secco byly sice částečně poškozené zatékáním v partii kopule, při postupném odkryvu zpod pozdějších vápenných nátěrů se však ukázaly v ostatních partiích jako poměrně dobře dochované. Postupně tak byla odkryta prostor sálu opticky rozšiřující malovaná iluzivní sloupová architektura, pročleněná v diagonálních osách iluzivními nikami s alegorickými postavami čtyř živlů a ve vrcholu klenby vyobrazením bohyně Flóry. V poškozené partii klenby byly doplněny jádrové omítky a zpětně osazeny transfery originálních částí malby. Objevem byla autorská signaturu malíře Christiana Seckela (1725–1811), dvorního malíře Františka Václava z Kolovrat a autora zejména architektonicky koncipovaných dekorací a vedut. Tomu je nyní dle stylového projevu možno přisoudit malířskou výzdobu i dalších prostor zámku, konkrétně již dříve restaurované a zpřístupněné zámecké kaple, sally terreny a také pokojů v prvním patře jihovýchodního křídla, které na svůj odkryv a restaurování teprve čekají.  Jde tak o jeho nejvýznamnější mimopražský dochovaný soubor nástěnných maleb.  Interiér sálu byl doplněn o restaurovaný původní lustr a rokoková kamna.

Zbývající čtyři místnosti byly citlivě obnoveny s respektováním etapy každodenního života posledního předválečného majitele zámku Gerolda Détaindre, a to včetně uměleckořemeslných prvků především jídelny a pánského salonu s dochovanými prvky původního vybavení. 

Fotografie ke stažení