Odborné posouzení grafického cyklu křížové cesty nalezeného v Klimkovicích

Dne 27. února 2017 byli pracovníci územního odborného pracoviště v Ostravě přizváni zástupcem vlastníka ke zdokumentování náhodně nalezeného neúplného grafického cyklu jedenácti zastavení křížové cesty. Na základě místního šetření a odborného posouzení dospěli k níže uvedeným zjištěním.

Jedná se o značené dílo augsburského malíře a grafika Georga Philippa Rugendase (1701–1774) a jeho syna Johanna Georga Lorenze Rugendase (1730–1799) – grafika a nakladatele. Rámované grafické listy byly zhotoveny ve třetí čtvrtině 18. století kombinovanou hlubotiskovou technikou leptu a mezzotinty.

Grafické listy byly nalezeny na půdě hřbitovního kostela Nejsvětější Trojice, což potvrdil zástupce vlastníka.  Dochování grafického cyklu křížové cesty z 18. století přímo v kostele je neobvyklé, ve zdokumentovaném  památkovém fondu ČR není znám obdobný, barokní cyklus zachovaný ve formě liturgického vybavení in situ. Důvodem je velká citlivost papíru vůči vlhkosti a změnám teplot, která determinuje jeho životnost.

Nezvyklá je také zachovaná adjustace, která kombinuje prosklený, dřevěný rám s nástavcem doplněným keramickým dekorem. Běžně se výzdoba rámů řešila řezbářskou technikou. Okrově žlutá barva glazury volutových ornamentů měla patrně evokovat dražší povrchovou úpravu zlacením.

Zdá se, že využití grafických listů pro liturgické vybavení bylo vedeno úspornými důvody, čemuž by odpovídala i keramická výzdoba nástavců.

Augsburg byl v 18. století významným uměleckým centrem, proslaveným mimo jiné grafickou a tiskařskou produkcí vysoké úrovně, jejíž velká část byla určena na export. Příslušníci rozvětvené rodiny Rugendasových patřili k vyhledávaným osobnostem svého oboru, jejich dílo je zastoupeno nejen v evropských, ale i v českých sbírkotvorných institucích, například v mobiliárních fondech českých hradů a zámků.

 

 

Kontakty a informace:

Mgr. Petra Batková, pracovnice vztahů k veřejnosti NPÚ, ÚOP v Ostravě, 724 474 537,  batkova.petra@npu.cz