Čeští restaurátoři představili na mezinárodním festivalu v Bologni digitalizovaný snímek Place de la Concorde

Piazza Maggiore a světová premiéra jednoho z prvních kinematografických záznamů Paříže pořízeného Étiennem-Julesem Mareyem před 120 lety | © AMU

V italské Bologni byl při zahájení Mezinárodního filmového festivalu Il Cinema Ritrovato uveden ve světové premiéře snímek Place de la Concorde pořízený chronofotografickou kamerou Étienna-Julese Mareye mezi lety 1888 a 1897. Svitek originálního negativu je součástí sbírek Národního technického muzea v Praze, které se rozhodlo tento unikátní záznam ve své produkci digitalizovat a zpřístupnit veřejnosti. Na projektu digitalizace filmového záznamu se podílel i Národní památkový ústav, který poskytl odbornou součinnost a umožnil využít i speciální skener.

Digitalizace a prezentace filmu Place de la Concorde je unikátní počin. Národní technické muzeum poskytlo svoje archiválie a prostor pro historicko-technologický průzkum, Národní památkový ústav dal k dispozici unikátní skener Cruse a Akademie múzických umění ověřila fukčnost své digitální laboratoře CPA. Řešitelé projektu NAKI pod vedením profesora Marka Jíchy tak měli možnost ověřit funkčnost digitálního restaurování národního filmového fondu prostřednictvím Certifikované metodiky digitálního restaurování filmů.

Snímek Place de la Concorde je chronofotografický záznam pařížského náměstí zachycený Mareyovým kameramanem a chronofotografem Luciene Bullem na celuloidový svitek negativu šíře 88 milimetrů o délce 19,5 metru (545 filmových okének). Před devadesáti lety ho do Prahy přivezl kameraman Jindřich Brichta. Záznam pohybu mnohých pařížských chodců ukazuje strážníka, řemeslníka, pospíchající dámu, dva pány promlouvající k pejskovi, pána s buřinkou pozorujícího polední shon nebo sluhu nesoucího na hlavě podnos s ovocem. Množství projíždějících kočárů dokazuje, že Place de la Concorde byl jedním z nejrušnějších náměstí Paříže.

V dokonale seřízené monumentální digitální projekci na boloňském náměstí Piazza Maggiore uvedené ředitelem festivalu Gian Luca Farinellim mohli diváci festivalu poprvé po 120 letech zhlédnout historický chronofotografický záběr. Snímek byl zdigitalizován v kvalitě odpovídající původnímu zdroji celuloidového pásu šíře 88mm bez perforačních otvorů.

Na digializaci podle metodiky digitálně restaurovaného autorizátu spolupracoval digitální restaurátor Marek Jícha (AMU) se svojí odbornou expertní skupinou ve složení: Ladislav Bezděk (NPÚ), Daniel Souček (AMU), Vidu Gunaratna (AMU), Ivan Vít (Asociace českých kameramanů), Jaromír Šofr (AMU), Hynek Stříteský (NTM) a Zdeněk Stuchlík (AMU).