Patrimonium po roce opět v Kořenově s Petrem Prokešem

Výtopna železniční stanice Kořenov v červnu 2016

V loňském udělování ceny Národního památkového ústavu Patrimonium pro futuro získali zvláštní ocenění generální ředitelky NPÚ vlastník a investor Železniční společnost Tanvald, o. p. s. spolu s projektantem Ivanem Lejčarem, a to za celkovou obnovu výtopny v železniční stanici Kořenov. Lokomotivní topírna v Kořenově byla vybudována v roce 1903 jako součást technického zázemí ozubnicové železniční tratě z Tanvaldu do Kořenova a dále do Hirschbergu v Dolním Slezsku (dnes Jelenia Góra). Svému účelu sloužila do roku 1987, kdy se pod tíhou sněhu zřítila střecha. Nevyužívaný objekt od té doby chátral. Výtopna byla v posledních letech v havarijním stavu a hrozil její zánik.

Celková obnova výtopny proběhla mezi srpnem 2015 a červencem 2016 podle návrhu Ivana Lejčara z architektonického ateliéru Alej. Na projekt se podařilo získat finanční podporu z grantu z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. Ivan Lejčar vycházel z původních plánů a výkresů, obnova tak byla provedena s respektem k historické hodnotě stavby a jejímu původnímu účelu, i když za použití konstrukčních metod soudobého stavitelství. V roce 2016 byla obnova úspěšně dokončena. Objekt nyní slouží pro historická kolejová vozidla Železniční společnosti Tanvald, která byla dříve odstavena v nevyhovujících podmínkách pod širým nebem. Rok po převzetí ceny nám rozhovor poskytl Petr Prokeš.

Jaký byl prvotní impulz pro snahu o obnovu výtopny v Kořenově?

Pád střechy výtopny v roce 1987 znamenal ztrátu zázemí pro unikátní ozubnicové lokomotivy, které musely být celoročně deponovány pod širým nebem. Prvotním impulzem tedy bylo opětovné vybudování zázemí pro ozubnicové lokomotivy a další historická vozidla. Další naší motivací byla snaha opravit tuto nádhernou kamennou stavbu, po letech ji opět vdechnout život a udělat z ní součást muzea ozubnicové dráhy v Kořenově.

S jakými problémy jste se během rekonstrukce museli potýkat?

Největším problémem, se kterým jsme se museli potýkat v průběhu rekonstrukce, byla zima. Vzhledem k posunu termínu vyhlášení Norských fondů nám velká část opravy připadla na zimní měsíce. Naštěstí zima 2015/2016 byla mírná a tak jsme rekonstrukci stihli dokončit včas.

Jak jste spokojený s výsledkem? Budou se na výtopně dít nějaké další úpravy?

S výsledkem rekonstrukce jsme velmi spokojeni. Stavební firma BREX Liberec, která opravu zajišťovala, odvedla dobrou práci. Na budovu výtopny navazuje budova vodárny a i tuto stavbu bychom do budoucna rádi opravili a vrátili ji původní vzhled.

Zaznamenali jste po rekonstrukci nějaké ohlasy veřejnosti?

Velmi nás těší pozitivní ohlasy lidí na provedenou rekonstrukci. Po pádu střechy z výtopny zbylo jenom torzo a každý rok se její stav zhoršoval. Málokdo proto věřil, že se její oprava vůbec někdy podaří.

 

Slouží výtopna i dnes jako deponie pro historické železniční vozy? Nalezla nějaké další využití?

Ano, výtopna je dnes deponií pro obě motorové ozubnicové lokomotivy a další historická železniční vozidla. Od loňského roku máme ve výtopně další zajímavost: historický elektrický ozubnicový vlak Rowanzug z roku 1912, který dříve jezdil na nejvýše položenou železniční stanici v Evropě na Jungfraujoch (3454 m n. m.) ve Švýcarsku. Výtopna ale neslouží jen pro deponování vozidel, probíhají zde i další společenské akce jako například koncerty, předvánoční svařák apod.

Jaké akce chystáte ve výtopně pro letošní rok?

V letošním roce plánujeme 6 nostalgických jízd pro veřejnost na ozubnicové trati Tanvald – Kořenov – Harrachov. Největšími akcemi budou Začátek prázdnin na Zubačce s párou (30. června), Borůvková parní sobota na Zubačce (25. srpna), kdy k nám zavítá i parní lokomotiva. Chystáme také jízdu věnovanou třiceti letům elektroniků, tedy prvních adhezních lokomotiv speciálně vyvinutých pro Zubačku, která se uskuteční 4. srpna. Při všech těchto příležitostech bude otevřena i výtopna a právě 4. srpna v ní bude výstava železničních modelů a kolejišť.

V čem je ozubnicová dráha z Tanvaldu do Kořenova výjimečná?

Ozubnicová dráha Tanvald – Kořenov je jedinou ozubnicovou drahou v České republice. Na sedmi kilometrech délky překonává pomocí ozubnice výškový rozdíl 235 metrů. Prochází nádhernou krajinou Jizerských hor, s množstvím mostů, náspů, zářezů a zhruba pětina dráhy vede v tunelech. Celá Zubačka má velmi zajímavou, byť často pohnutou historii. V případě, že se budete chtít o naší jediné ozubnicové trati více, doporučuji návštěvu kořenovského muzea, jehož součástí je i prohlídka opravené výtopny.

Máte v okolí nějaký příklad záchrany památky, který by si podle Vašeho názoru cenu Patrimonium zasloužil?

Moci se mi líbí nedávno dokončená oprava zámku Návarov, který leží nedaleko od nás ve Zlaté Olešnici. Celý areál renovací velmi prokoukl.

Co byste popřál letošním účastníkům soutěže?

Účastnící soutěže se vlastně dostali do cíle svého snažení a mají hotovo. Popřál bych jim proto, aby jim a všem návštěvníkům renovovaná památka dělala radost.