Restaurování Brandlových děl z jihočeského regionu pro výstavu ve Valdštejnské jízdárně

Petr Brandl, detail Panny Marie, obraz Nejsvětější Trojice s P. Marií, sv. Augustinem, sv. Tomášem z Villanovy a sv. Zuzanou, stav v průběhu restaurování.

Ve Valdštejnské jízdárně Národní galerie v Praze je od 19. října 2023 do 11. února 2024 ke zhlédnutí výstava jednoho z nejvýznamnějších českých barokních umělců nazvaná Petr Brandl: Příběh bohéma. Z jihočeského regionu na ni byla zapůjčena čtyři Brandlova díla, z nichž tři před vystavením prošla náročným restaurováním. Mezi nimi i jedno z nejrozměrnějších a nejvýznamnějších Brandlových děl Historie Josefa Egyptského z roku 1721 ze zámku Jindřichův Hradec.

Expozice obsahuje celkem 63 uměleckých děl. Vedle obrazů od tohoto „českého Rembrandta“ jsou zde pro srovnání vystavena i díla Michaela Václava Halbaxe, Philipa Christiana Bentuma, Jana Samuela Františka Wussina, Jana Kupeckého, Karla Škréty, Kristiána Schrӧdera, neznámých kopistů jeho děl i plastiky od Brandlova přítele Matyáše Bernarda Brauna.

Tři ze čtyř obrazů, které byly na výstavu zapůjčeny z jihočeského regionu, musely být po vyhodnocení průzkumu zrestaurovány. „Restaurátoři museli zajistit barevnou vrstvu obrazů, konsolidovat uvolněnou malbu, sejmout povrchové nečistoty a provést korekce nevyhovujících retuší a tmelů,“ upřesňuje Ludmila Ourodová z Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích a dodává: „Aplikaci závěrečného konzervačního laku předcházela scelující retuš defektů a poškozených partií.“

Z klášterní obrazárny cisterciáckého opatství ve Vyšším Brodě byl na výstavu zapůjčen obraz nazvaný Tři ženy a lovec, který Brandl namaloval po roce 1720. Obraz byl patrně restaurovaný již vícekrát, přesto se akademickému malíři a restaurátorovi Radovanu Klouzovi v malbě podařilo prozkoumat dosud neznámé autorské přemalby, tzv. pentimenti. V horní části obrazu objevil trojici andílků, z nichž jeden sype patrně z ošatky drobné lístky nebo mince, v dolní části postavu sluhy malého vzrůstu, snad „liliputána“, před restaurováním jen málo čitelnou.

Z klášterního kostela Nejsvětější Trojice ve Lnářích, který je ve vlastnictví římskokatolické farnosti Blatná, byl zapůjčen obraz Nejsvětější Trojice s Pannou Marií, sv. Augustinem, sv. Tomášem z Villanovy a sv. Zuzanou z roku 1707. Rozměrné plátno určené pro výzdobu hlavního oltáře je signované jménem Petrus Brandl. Restaurovaly je akademické malířky a restaurátorky Romana Balcarová a Lenka Helfertová.

Státní hrad a zámek Jindřichův Hradec zapůjčil ze svých sbírek dvě Brandlova díla, obraz Alexandr a Timoklea a jedno z nejrozměrnějších Brandlových pláten Historie Josefa Egyptského o rozměrech 292 × 511 cm. První z nich restaurátorský zásah nepotřeboval, druhý restauroval tým restaurátorů Akademie výtvarných umění v Praze pod vedením akademického malíře a restaurátora Adama Pokorného. Národní památkový ústav jeho restaurování podpořil i finančně. Obraz právem patří k vrcholným Brandlovým pracím.

Všechny čtyři obrazy, které byly na výstavu zapůjčeny z jihočeského regionu, jsou registrovány jako kulturní památky. Dohled nad jejich restaurováním vykonává Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Českých Budějovicích, se kterým byl průběžně konzultován postup restaurování, rozsah přiznání autorských přemaleb a starších i nových retuší.

„Kvalitní a profesionální přístup k restaurování všech tří děl vytvořil předpoklad nejen estetické rehabilitace těchto vynikajících barokních děl, ale především jejich zachování pro budoucí generace,“ dodává Ourodová.